Софійський собор у Києві

За тисячу років у Києві змінилося майже все. Однак дещо лишилося з тих давніх часів — Софійський собор так само височіє в центрі міста й притягує людей.

Ще у тисяча одинадцятому році його почав будувати один із найвидатніших правителів Київської Русі — князь Володимир Великий. Для спорудження головного храму тієї могутньої держави запросили найкращих будівельників епохи — візантійців. В результаті з'явилася одна з найбільших конструкцій свого часу: ширина собору — 55 м, довжина — 42 м, висота — 29 м. Побудований він із цілих брил граніту та кварциту, ряди яких розділені старовинною пласкою цеглою.

Миниатюра записи

Всередині знаходяться 3000 кв. м фресок та 260 кв. м мозаїк, багатьом з яких тисяча років, а їхня палітра вразила б і сучасних дизайнерів. У одного тільки зеленого кольору — 34 відтінки. Вершиною майстерності вважається мозаїка Оранти. Це величне зображення Богоматері, здається, не зводить погляду з відвідувачів, у якій точці собору вони б не були. Крім «офіційних» зображень на стінах собору ще й понад 7 тис. графіті, що попри заборону лишали як князі, так і прості миряни. Тепер це — унікальні артефакти давно минулої епохи, які, втім, тепер опинилися під загрозою.

Софійський собор вже багато років у списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Однак у 2023-му ця організація включила храм до переліку пам'яток, що перебувають під загрозою. «Це нагадує 195 державам-учасницям Конвенції про їхній обов’язок здійснювати моніторинг і сприяти захисту цих об’єктів», — констатували в ЮНЕСКО. Адже війна руйнує не лише сьогодення й майбутнє України, а й унікальні реліквії світової цивілізації.

Олег Шпудейко

Олег Шпудейко

Олег Шпудейко — композитор і саунд-артист, який працює під псевдонімом Heinali. Його роботи стилістично та жанрово різноманітні, однак його основна практика переосмислює старовинну музику за допомогою модульного синтезатора, досліджуючи перетини Провидіння та випадковості, минулого та сьогодення, технології та сакрального. Олег пише музику до ігор, фільмів, хореографічних постановок, створює звукові інсталяції та грає концерти. Серед його робіт — відзначена нагородою музика до відеогри BOUND від Plastic/Sony Santa Monica, альбом 2020 року MADRIGALS, який увійшов до короткого списку Шевченківської національної премії, а також композиції та звукові арт-інсталяції на замовлення Музею сучасного мистецтва у Нью Йорку (MoMA), Національного Художнього музею України (НХМУ) та Музею сучасного мистецтва Одеси (МСІО).

Останній альбом Олега KYIV ETERNAL, що вийшов у 2023 році, є даниною пам’яті його рідному місту під обстрілами, і відходить від його усталеної практики переосмислення старовинної музики. Він містить довоєнні польові записи Києва в поєднанні з ембієнтними «циклами пам’яті» з музичного архіву Олега. The New York Times описали альбом як «приголомшивий аудіоcкейп української столиці».